Foto: nokhoog_buchachon/FreeDigitalPhotos.net
„Jednakost u mogućnostima, ne i u ishodima“ je
neutralna fraza i zvuči skoro bez značenja, ali u sebi sadrži suštinu politike,
kao odnosa interesa i sile. Zanemarivanje tog pristupa vodi u birokratski elitizam,
koji nikada i nigde nije imao dobro ishodište.
U svojoj knjizi „Pobuna elita: i izdaja
demokratije“, Kristofer Laš 1994. godine piše o globalnoj i potpuno
neodgovornoj eliti. Po njemu, u „nove
elite“, koje danas vladaju nacionalnim društvima, spadaju menadžeri i sve
struke koje proizvode i manipulišu informacijama, za koje kaže: „To su ljudi
koji žive u svetu apstraktnih koncepata i simbola koji se protežu od cena na
berzi do vizuelnih prikaza... i koji se specijalizuju za interpretaciju i
upotrebu simboličkih informacija“. Kristofer Laš proročanski je zaključio da
„...glavna opasnost, izgleda, preti od onih na vrhu društvene hijerarhije (nove
hijerarhije mozgova), ne od masa“. Na javnoj sceni, ne čuje se da neko citira
Laša.
Svima su puna usta Maksa Vebera, koji je postavio
teorijski stub moderne političke sociologije, po kojoj se u modernom društvu težište
pomera sa harizmatskog ka racionalnom obliku legalne birokratske vlasti. On je
lansirao tezu da je, zbog porasta kompleksnosti društava i usložnjavanje
problema upravljanja i vladanja u kojoj
su političari u parlamentarnoj demokratiji sve više diletanti pred ekspertskim
analizama činovništva na najodgovornijim pozicijama u administraciji, birokratska
uprava oblik vršenja vlasti koji može na dugi rok postići najveću efikasnost i
racionalnost.
Problem je što je Veber pomerio težište sa
shvatanja demokratije kao načina direktne ili posredne vladavine naroda na
koncept instrumentalne demokratije kao sredstva i mehanizma za izbor političkih
vođa. Pri tome, on birokratiji pripisuje sposobnost trajnog samoobnavljanja
strukture moći, koja ne zavisi mnogo od tipa režima i karaktera političkih
aktera i tvrdi da posedovanje sredstava upravljanja može biti zamena za
posedovanje sredstava za proizvodnju, kao osnove političke moći.
Zenit koncentracije sredstava administracije Veber
vidi u socijalističkom društvu, i sam konstatujući, „uz najstrašnije posledice
po individuu“. Zbog toga, teorije elita nastoje da pomire elitističko posedovanje
i distribuciju političke moći sa racionalnom potrebom za demokratskim karakterom
političkih sistema.
Sociolozi su iznašli modalitete da obrazlože
objektivnu svrhu postojanja svakog oblika privilegovanog staleža. Tako, Žak Kenen-Iter
diferencira elitu na: elite vrednosti, koje se formiraju prihvatanjem
preovlađujućeg sistema vrednosti putem obrazovanja i vaspitanja; elite izvođenja,
koje podrazumevaju da je najčešće reč o veštini izvođenja, a ne samo
ostvarenja; elite po položaju, koje se formiraju na osnovu pozicija koje njeni
pripadnici zauzimaju u nekoj strukturi; elite moći, koje se diferenciraju na
osnovu kriterijuma koliku moć stvarno poseduju njeni pripadnici; i elite
funkcije, koje svoju poziciju zasnivaju na funkcijama koje zauzimaju i vrše.
Nakon što je Mihail Vozlenski je 1980. godine objavio
knjigu „Nomenklatura“, taj termin je ušao u upotrebu da označi profesionalno političko-upravljački
sloj čija je osnovna karakteristika dominacija ideološko-političke podobnosti
kao kriterijuma za ulazak u političku elitu. Vremenom, ma koliko se
nomenklatura u početku vezivala za zemlje tzv. realnog socijalizma, ispostavilo
se da su se i savremena neoliberalna društva uklopila u takav obrazac elite,
koji Veber i njegovi sledbenici prihvataju.
Posledice prihvatanja Veberovog poimanja danas
pouzdano znamo. S jedne strane, nesporni uzrok kraha zemalja realnog
socijalizma je odbojnost socijalističke birokratske elite da usvoji neophodnost
demokratske raspodele strukture moći i odlučivanja. Takođe, i aktuelna svetska
ekonomska i finansijska kriza je posledica neodgovornog i pohlepnog ponašanja
vladajućih finansijskih, političkih i birokratskih elita u najrazvijenijim
zemljama neoliberalnog sveta.
Upravo primere društava birokratskog elitizma, obrazlagane idejama Maksa Vebera,
nastoji da sledi i najveći deo finansijske, administrativne i političke vrhuške
u našoj zemlji. A kuda to vodi, znamo iz istorije i prakse.
Нема коментара:
Постави коментар