Osamdesetih
godina XX veka, u razvijenim evropskim zemljama kapitalizam
je dostigao fazu socijalne države, u
okviru koje su zdravstveno i penzijsko osiguranje i dostupnost obrazovanja bili
demokratski standard, koji obezbeđuje meritokratski poredak i relativnu
jednakost prilika.
Nakon pada Berlinskog zida, ostalo je kao
dominantno stanovište da se ljudska dobrobit najbolje može unaprediti ako
političko-ekonomska praksa oslobađa individualne preduzetničke slobode i
veštine, a institucionalni okvir štiti pravo privatne svojine, slobodno tržište
i slobodnu trgovinu. Ali, razvijeni svet se, do danas, promenio -
vrednosno.
Izvan
ovih ciljeva, uverenje koje šire globalističke organizacije je države ne bi
trebalo da se angažuju, a državne intervencije na tržištu, kada je jednom
stvoreno, moraju biti minimalne zato što država ne može imati dovoljno
informacija da tumači tržišne signale (cene) i zato što će, posebno u
demokratskim uređenjima, moćne interesne grupe njene intervencije neminovno
izobličiti i navući u sopstvenu korist.
Ta
vrednosna promena ispoljava se u nekoliko ravni. Prvo, čak i u oblastima za
koje se smatralo da nisu tržišne, poput javnih službi, vode, obrazovanja,
zdravsvtvene zaštite, socijalne zaštite, ili zaštite životne sredine, nameće se
imperativ stvaranja tržišta, ako je potrebno i akcijom države. Drugo,
dostignuti standardi socijalne države su u okviru uspostavljanja kontrole nad
raspoloživim kapitalom, postali predmet privatizacije. Treće, model liberalne
demokratije kao prepreka samovlasti adaptirao se u birokratski elitizam,
zasnovan na informacionom monopolu, koji se opravdava navodnom „stručnošću“.
Vraćeni
smo u državni model sličan onom iz perioda prvobitne akumulacije. Taj
„kontinuitet“ liberalizma koji postoji kao potpuno različit od tradicionalnih
liberalnih politika i vrednosti, opisuje se kao fenomen neoliberalizma. U
neoliberalna se ubrajaju uređenja u rasponu od reganizma i tačerizma, koji se
smatraju inicijalnim neoliberalnim konceptima, do kineskog socijalizma. Pri
tomre, neka od globalno konkurentnih neoliberalnih društava u stvari uopšte
nisu liberalna, a neka su čak i anti-liberalna i autokratska.
Neoliberalizam
se doživljava kao politička filozofija koja prioritet daje individualnim
slobodama i pravu na privatnu imovinu. Međutim, u praksi se susrećemo sa
rasponom pristupa, vezano za etičke osnove i za normativne zaključke. Tako se
susrećemo sa filozofskim rasponom od anarho-liberalizma, koji zagovara potpuno
ukidanje svih vlada, do kvazi-liberalizma, koji zagovara minimalne funkcije
nacionalnih vlada.
Međutim, neoliberalizam nije ideologija, nego
skup teorijskih opravdanja različitih političko-ekonomskih praksi, uglavnom u
funkciji opravdanja globalnih monopola i dominacije. Sam naziv navodi na
pogrešan pristup, jer očigledno je da nema veze, ni korelacije, između
neoliberalnih praksi i liberalizma.
Kao koncept, neoliberalizam predstavlja pokušaj da se obrazloži dominacija na
osnovu posedovanja novca i kontrole nad novčanim tokovima. On zanemaruje
vrednost rada, marginalizuje odnos prema sredstvima za proizvodnju. U tom
smislu, on sadrži implicitnu moralnu vrlinu: dobra i sposobna je osoba koja
obezbedi pristup tržištima i da na njima deluje kao kompetentan učesnik.
Posledica
tog pristupa jeste da su zagovornici neoliberalizma skeptični prema
demokratiji. Oni ispolljavaju samoživu potrebu da, ukoliko demokratske
procedure usporavaju neoliberalne promene, ili ako ugrožavaju individualnu
komercijalnu nezajažljivost, te procedure treba zaobići, vladavinom
„stručnjaka“ ili pravnim procedurama stvorenim specijalno u te svrhe.
Za većinu,
neoliberalizam predstavlja odustajanje od društva koje bi karakterisala demokratska
vladavina, kojem smo se nadali, a prihvatanje novog oblika društva
lišenog uslova za politiku, zbog nametnutih političkih reformi inspirisanih ne unapređenjem
ljudske dobrobiti, već dominacijom kapitala,
često u nekoj od njegovih imaginarnih formi.
Нема коментара:
Постави коментар