Foto: Salvatore Vuono/FreeDigitalPhotos.net
U informatički razvijenim zemljama, društveno-ekonomski odnosi se od kraja 20. veka uglavnom zasnivaju na proizvodnji i potrošnji informacija i usluga, umesto robe. Američki sociolog Daniel Bel opisao je 1974. godine dalji razvoj industrijskog društva u pravcu „centralne uloge teorijskog znanja, kao izvora inovacija i kreiranja politike", što je nazvao post-industrijsko društvo.
Pojava i razvoj post-industrijskog društva u
visoko industrijalizovanim zemljama sa razvijenim informatičkim okruženjem
zavisi od određene dimenzije racionalnosti. S obzirom da je sve manji deo
zaposlenih angažovan u proizvodnji materijalnih dobara i da rast i razvoj u
informatičkom društvu potiču od inovacija i teorijskog znanja,
post-industrijstvo društvo odlikuje dominantna uloga znanja.
U post-industrijskim društvima promenjen je
karakter poimanja znanja, tako što je akcenat na teorijskom, a ne više na
empirijskom. Zbog toga, univerziteti postaju centralne institucije sistema, a
intelektualne i naučne zajednice postaju sredine u kojima se utemeljuje
društveni ugled i status.
U post-industrijskim društvima je sve manji značaj
svakog oblika fizičkog rada, a uzdiže se visoko kvalifikovani rad. Zbog pada društvene
moći radištva, proizvodnja dobara se seli iz zemalja post-industrijskog društva
u zemlje sa jeftinijom radnom snagom.
Takođe, zbog smanjenja broja i uticaja radništva kako klase, ali i zbog
anahronosti tradicionalnog sindikalnog organizovanja kao načina borbe za
ostvarivanje radničkih prava u novim uslovima, posledica je i otupljivanje
klasne borbe u post-industrijskim društvima.
Marginalizacija klasne borbe pogoduje bitnoj prednosti
post-industrijskog društva za establišment - radikalno kraćim intervalima
između početne promene i njene primene. Naime, u post-industrijskom društvu
oslobađa se kontrolnog činioca u vidu radničkih organizacija u procesu
upravljanja, koje sada podrazumeva nastojanje da se predvide promene, da se
meri njihov tok i uticaj, a sve sa ciljem da promene budu pod kontrolom i da se
oblikuju prema unapred određenim ciljevima.
Smatra se da geneza post-industrijskog društva
počinje sa razvojem nuklearne energije, što je dovelo do potrebe uspostavljanja
veze između nauke i vlasti, a zatim do uvođenja „socijalne fizike“ u organizacione
modele. U tom procesu, osnovne teme postaju racionalnost, planiranje i
predviđanje, što dovodi do tehnokratskog poretka.
Tehnokratija je sistem u kojem odlučujući uticaj ostvaruju
tehničari administracije i privrede. Tehnokrata upravlja na osnovu svoje
tehničke kompetentnosti, a tehnokratski pristup promoviše logično, praktično,
rešavanje problema, urednost, disciplinovan pristup ciljevima, oslanjanje na
proračun i na preciznost, ali i na koncept sistema. Zbog toga se
tehnokratija manifestuje kao dominantno birokratski sistem.
Prednost tehnokratskog načina proizvodnje je
efikasnost u ispunjenju zadatih ciljeva. Zbog toga, on se u post-industrijskim
društvima neminovno širi u odnosu na metode koji nisu toliko adaptirani na
ostvarivanje interesa, makar samo najmoćnijih.
Iako najvažniji „šrafovi“ post-industrijskog
društva, tehnokrate ne postaju nužno vladajući sloj. Vladajući establišment se,
naime, uspostavlja s jedne strane na osnovu prirode sistema (načina održavanja
vlasti u jednom društvu) i s druge, shodno realnom stanju koja društvena
grupa poseduje kapacitet moći.
Sam način uspostavljanja vladajuće klase razlikuje
se u pre-industrijskom, industrijskom i post-industrijskom društvu. Dok je u
predindustrijskom društvu fizički resurs zemljište, a socijalni resurs farma, a
u industrijskom oprema i preduzeće, u post-industrijskom društvu fizički resurs
je znanje, a socijalni resurs univerziteti i instituti.
Iz prirode fizičkih i socijalnih resursa proističu
parametri formiranja establišmenta: dominantne društvene grupe; sredstva
kontrole; elementi društvene snage; osnovi povezivanja; i pristup. Tako, nakon
zemljoposednika u pre-industrijskom, pa preduzetnika u industrijskom, u
post-industrijskom društvu dominantan je stalež naučnika (tehnokrata). Sredstva
kontrole pomeraju se ka indirektnoj kontroli, a elementi društvene kontrole od
sile ka pravima i franšizama.
Za razliku od navedenih, u osnovu povezivanja
elite nema toliko jasne razlike između ovih epoha. Naime, u pred-industrijskom
društvu osnov povezivanja je imovina, a u industrijskom i post-industrijskom to
je tehnička veština. Takođe, dok je manifestacija povezivanja u
pred-industrijskom društvu bila vojna sila, u industrijskom i
post-industrijskom društvu to su političke organizacije.
Za određenje vrha socijalne skale posebno je bitan
pristup društvenom establišmentu, koji se manifestuje u vidu društvene
prohodnosti. U pred-industrijskom društvu faktori pristupa bili su nasleđe,
oduzimanje i oružana sila. U industrijskom društvu, uz nasleđe su bili i snishodljivost
i obrazovanje. U post-industrijskom društvu faktori pristupa establišmentu su
obrazovanje, mobilizacija i kooptiranje.
Dva su momenta nova. Prvo, u post-industrijskim
društvima u politički proces su uključeni naučnici, koji su svojom novom
društvenom ulogom predisponirani da se ponašaju politički. Drugo, nema više klase
kao specifične grupe, već postoji sistem koji institucionalizuje osnovna
pravila za sticanje i posedovanje u koji definiše prenos moći i prateće
privilegije.
U post-industrijskim društvima, primetna su tri
načina ostvarivanja moći i društvene pokretljivosti. Prvo, temelj vlasti nisu
više nekretnine ni politička pozicija, već – veština. Drugo, način pristupa nisu
više nasleđivanje ni preduzetništvo (sposobnost), nego – obrazovanje, članstvo
i kooptiranje. I treće, socijalna baza pomerena je od porodične, preko
partijske do – pojedinačne, koja može i ne mora biti partijska.
Nesumnjivo je u post-industrijskim društvima najvažniji
uslov za pristup mestima nadležnosti i položaja postala tehnička veština. Međutim,
radi se o jednostranom poimanju veštine - isključivo u funkciji upravljanja
(menadžment). Tako shvaćena, veština više ne podrazumeva nužno stručnost, ni
sposobnost, koje su bile imanentne u industrijskom, kao izrazito više
meritokratskom društvu.
U tom procesu, čini se da čak i imovina gubi na
značaju, pre svega zbog nastanka „novih“ oblika svojine i posedovanja nastalih
kroz novo definisanje socijalnih prava.
Vaga klasnog sistema očigledno se promenila, ali
nije došlo do adaptiranja prirode političkog sistema, kao arene posredstvom
koje se usklađuju različiti interesi. U nedostatku prilagođenog političkog
sistema, post-industrijsko društvo je dovelo do većeg otuđenja moći. Naime, ono
je prvenstveno više nacionalno, u smislu da ključne odluke donose vlade, a ne
tržište. Takođe, ono je i više grupno, s obzirom da je sve više grupa koje svoja
socijalna prava i interese nastoje da nametnu kroz politički poredak.
U nasleđenom političkom sistemu, ključni problem
javnih politika u post-industrijskom društvu ispoljava se u odnosu između
tehničkih i političkih odluka. Najočiglednija posledica je konfuzija koncepcije
racionalnog organizovanja društva. Osnovni razlog za to pre svega je činjenica
da je, u nedostatku klasne borbe, racionalnost kao skup tehnika za efikasnu raspodelu
sredstava, suočena sa birokratizovanošću politike, postala iskrivljena do
besmisla.
Upravo takav, neadekvatan, politički sistem
kopiraju čak i još uvek industrijska ili neformirana informatička društva, među
kojima i naše. S tim u vezi, vredi
se podsetiti da je pišući o SAD, de Tokvil tvrdio da je to najegalitarnija
zemlja koju je sreo. Ta jednakost nije postojala u smislu materijalnih
uslova i intelektualnog elitizma, već u nepostojanju formalnih obeležja ranga i
postojanju ubeđenja u demokratiju. Suština je, naime, da ako određena
nejednakost u stanju postoji nužno, nejednakost ne mora da bude i u kapacitetu
građana da utiču na odluke svojih vlada.
Zbog slabljenja uticaja građana, sve više smo u
nedoumici da li vladaju političke partije, interesne grupe, društvene i
ekonomske elite, ili političari. Post-industrijski
razvoj uništio je stratifikaciju klasa i umesto njih ostaje masa pojedinaca
obezbeđena socijalnim sistemom. Oni nemaju jake političke kanale i zato su
spremni da se vežu za bilo koju javnu politiku koji će zadovoljiti njihove
interese, a lideri rado podilaze masovnom ukusu kako bi iskoristili masu da
oslabe svoje oponente.
Umesto dileme ko vlada, celishodnije je sagledati:
- da li je način na koji se distribuiraju raspoloživa
sredstva podstiče oligarhiju ili pluralizam?
- kakav je relativni značaj najrasprostranjenijeg
resursa - prava glasa?
- da li su obrasci uticaja trajnog ili
promenljivog karaktera?
- da li ono što građani veruju/tvrde da veruju o
demokratiji utiče na politički sistem?
Možda su razvijena informatička društva, kojima su
od proizvodnje ostali brendovi, od sposobnih stručnjaka glagoljivi eksperti
(menadžeri), a od slobodnih izbora medijska psiho-politika, prevazišla ove
vrednosti liberalne demokratije. Mi, koji nismo stigli ni do industrijski
razvijenog društva, sigurno nismo.
Нема коментара:
Постави коментар